Peace Och Good Jul!

Idag vaknade jag upp och visste att det var julafton, inte för att det finns värst mycket snö här, ingen alls, däremot 27 plus grader.
 Det blir med andra ord en "ovanlig" jul för mig, i värmen jag som är van med kyla hemma i Sverige. Jag vill ha snö på julafton, men att variera är vell inga fel=).

 Julen för mig är att äta god mat, att alla samlas och bara myser av varandras sällskap, och faktiskt känna sig lyckligt lottad för det lilla/stora man har, att inte ta varandra, nära och kära förgivet att älska dem och inte bara visa det just på denna dag. För det är faktiskt så, har man släkt man inte träffar någon annan dag på året förutom denna dag som julafton, ska man njuta av varandras sällskap!

Det finns andra som har en ännu ovanligare jul gemfört med den du kanske har, då menar jag de människor som finns  runt om i världen, där de kanske inte har möjlighet att fira jul. Eller att dem firar, men firar med det lilla dom har.
Det känns som om vi ibland glömmer bort vad julen är till för. Jag att i bussen på väg hem till min bostad här i Chile igår, då det var en man som var utklädd till en clown. Han pratade om att det är för många människor på jorden som glömmer bort vad jul handlar om, att det vi tänker på är julklappar, julklappar och återigen julklappar.

 Att vi över Öser varandra med julklappar. Han verkade inte värst religös, men han sa också att det självklart finns människor som "vet varför" man firar jul, om man är religös så friar man jul av andra skäl än just "det", julklappar. Han gav nog alla som satt där inne i bussen en tankeställare. Han berättade att när han var en liten pojke, var hans familj fattig, att det märktes när det var jul att man firade med familjen, just för att man tycker om varandra och att man vill visa det också och att dem gjorde det av religösa skäl också, inte för "julklappar". 
I hans julklappar låg det oftast en penna ett sudigumm och ett block. Ja det var till hans kommna år i skolan.
Det är inga fel med julklappar men den mängd vi nu konsumerar är vell kanske inte okej. Kan jag tycka.

För honom handlar julen om Kärlek. Jag är inte religös på något sätt, har jag nära och kära som älskar mig för den jag är, så som jag älskar dom, så behöver jag inte någon religon. Man kan säga att Kärlek är min religon. Jag är med andra ord Tacksam för det jag just har, och jag tror att någonstans inom majoriteten av oss människor är man just det, eller är det iallafall det just idag...

Det är inte långt till Nyår, och då börjar snart ett nytt kapitel, ett ny start på ett nytt år, 2010!

Att tänka tillbaka på sitt år som varit, att reflektera, att man kanske förlorat en vän, fått nya, att en nära gått bort, att man hade riktigt rolig sommar, att man riktigt unnade sig på sin semester om man nu tog någon semester.. När man alla gånger stressat, när man alla gånger bråkat med sin bäste vän om helt ovesentliga saker. När man istället kunde varit glada, men det kanske för varandra närmre när "bråket" är över.  När man alla gånger sagt någonting dumt, något snäll till någon.
Eller att man hade en helvetes period i sitt liv när ens föräldrar skilde sig, kanske blev det till det bättre, kanske inte. Eller att man hade ett helt underbart år. 
Allting vi gör påverkar oss själva och andra runt om oss, varje val vi gör kanske ändrar en situation rejällt eller ingenting alls. Men att veta varför man gör de val man gör och kanske lära sig av dem till de nästa val man gör, eftersom att vi gör många val om dagen. Tänk då hur många val vi gör på ett år...

Att bara för att det blir ett nytt år, ett nytt kapitel, med nyårslöften INTE glömma det som varit, att ta med det bästa till det nya året, att ta med sig de lärdomar man fått av 2009! Och vilja ha ett bättre år 2010, självklart ska man blicka frammåt, men aldrig glömma bort de saker som skett under 2009, Eftersom att det som sker i våra liv formar oss också. Att aldrig ta något eller någon förgivet det är så lätt att tänka så nu när julen kommer, men att också komma ihåg det hela året runt.

Och med det vill jag Önska er en God Jul! Och njut av de timmar på året som vi faktiskt samlats för att kan unna oss själv och varandra! - kom ihåg vi kan göra det året om.


Kiss´nhug ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0