Läs den, du läser om dig själv!

JAG ÄR JAG

Det finns ingen i hela världen som är exakt likadan som jag. Det finns andra som delvis är likadana som jag, men slutsumman blir aldrig densamma. Därför är allt som kommer ut ur mig autentiskt mitt, därför att jag ensam valde det. Jag äger allting hos mig – min kropp, och allt den gör; min själ med alla dess tankar och idéer; mina ögon och alla dess bilder; mina känslor, vilka de än är – vrede, glädje, missräkning, kärlek, besvikelse, upphetsning; min mur och alla ord som kommer ut ur den; alla mina handlingar mot andra eller mig själv.

Jag äger mina fantasier, mina drömmar, mina förhoppningar, mina farhågor. Jag äger alla mina triumfer och framgångar, alla mina misslyckanden och misstag. Eftersom jag äger hela mig, kan bli intim bekant med mig själv. Genom att göra det kan jag älska mig själv och bli god vän med delar av mig.

Jag vet att det finns sidor hos mig själv som förbryllar mig, och andra sidor jag inte känner. Men, så länge jag älskar mig själv och är vän med mig själv, kan jag modigt och förhoppningsfullt söka lösningar till det som förbryllar mig och efter sätt att lära mer om mig själv. Hur jag än ser ut och låter, vad jag än säger och gör, vad jag än känner och tänker i ett visst ögonblick är det jag. Detta är äkta och där står jag just i det ögonblicket.

Jag kan bortse från det som inte hör dit, och behålla det som verkligen hör dit. Jag kan se, höra, tala, känna, tänka och handla. Jag har de verktyg jag behöver för att överleva, för att vara nära andra, för att vara produktiv och för att få mening och klarhet i en värld av människor och ting som omger mig.

Jag äger mig själv och därför kan jag styra mig själv.

JAG ÄR JAG OCH JAG ÄR OKEY!

skriven av :

Virginia Satir



Ser du, du läser om dig själv. Håller du med någon del av texten, vilken?=)



Kiss´nhug

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0